نمره کلسیم عروق کرونر، تنگ شدگی این عروق را در افراد دیابتی بدون علایم قلبی عروقی نشان می دهد

17ژوئن 2020 - نتایج یک مطالعه ی جدید نشان می دهد برای بیماران دیابتی که علی رغم داشتن برخی از عوامل خطرزا، علایمی از بیماریهای قلبی عروقی ندارند، ترکیب نمرات کلسیم عروق کرونر در یک الگوریتم غربالگری ایسکمی میوکارد می تواند یک استراتژی مؤثر و اقتصادی برای آگاهی از بروز تنگی های عروق کرونر نیازمند به درمان باشد.

دکتر Paul Valensi،گفت: Zero patients، که دچار گرفتگی عروق کرونر نیازمند به درمان هستند، در یک مدل طبقه بندی خطر که در آن غربالگری ایسکمی میوکارد خاموش (SMI)، فقط برای بیماران مبتلا به بیماری شریان محیطی، نفروپاتی شدید یا نمره ی کلسیم عروق کرونر(CAC)انجام می گردد، در بین افراد نیازمند به revascularizationقرار نمی گیرند.

دکتر والنسی، رئیس بخش غدد درون ریز ، دیابتولوژی و تغذیه در بیمارستان ژان وردیه در فرانسه، گفت: از نظر عملی ، این بدان معنی است کهstress myocardial scintigraphy  برای تشخیصSMI ، می تواند برای بیمارانی که شواهدی از آسیب به اندام هدف دارند یا نمره ی CACآنها100 یا بالاتر است، انجام گردد.

دکتر والنسی در ارائه ی این نتایج در جلسات علمی سالانه مجازی انجمن دیابت آمریكا گفت: به نظر می رسد كه این استراتژی مقرون به صرفه ترین استراتژی باشد.

سودمندی نمره کلسیم عروق کرونر(CAC) در دیابت

پرفسور بودوف، مدیر سی تی اسکن قلب در مرکز پزشکی هاربرHarbor-UCLA ، در کالیفرنیا گفت: این الگوریتم ارائه شده توسط دکتر والنسی و همکارانش یک رویکرد "منطقی" برای راهنمایی طبقه بندی ریسک در بیماران مبتلا به دیابت بدون علامت است، نمره ی کلسیم عروق کرونر به عنوان خط اول تست می تواند به شما در شناسایی آن دسته از بیماران (در معرض خطر) کمک کند، زیرا اگر نمره کلسیم آنها صفر باشد، احتمال احتمال ابتلا به بیماری انسدادی صفر یا بسیار نزدیک به صفر است.

دکتر بودوف گفت: استفاده از نمراتCAC  برای ارزیابی خطر قلبی و عروقی در بزرگسالان بدون علامت با دستورالعمل های سال 2010 از کالج قلب و عروق و انجمن قلب آمریکا حمایت می شود، در حالی که دستورالعمل های سال 2019 از انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) نمره ی CAC را به همراه CT، به عنوان یک اصلاح کننده خطر احتمالی در ارزیابی برخی از بیماران دیابتی بدون علامت توصیف می کند.

دکتر بودوف در جلسه ی مجازی ADA در مورد استفاده از اسکن هایCAC گفت: ما شروع کرده ایم که ببینیم آیا می توانیم دیابت را بهتر درک کنیم و پیامدهای قلبی عروقی آن را از طریق تشخیص میزان پلاک در این بیماران، در زمانی که آنها را ویزیت می کنیم، درک کنیم.

در این مصاحبه، دکتر بودوف همچنین خاطرنشان كرد كه نمرات CAC ممكن است برای راهنمایی استفاده از استاتین، مهاركننده های PCSK9[1]یا سایر روش های درمانی در بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید باشد، روش های درمانی زیادی وجود دارد كه ما می توانیم آنها را اجرا کنیم اگر فقط می توانستیم که افراد در معرض خطر بیشتری را شناسایی کنیم، این کار به طور بالقوه می تواند از حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ قلبی عروقی در این افراد جلوگیری کند.

نمره ی CAC و تنگی عروق کرونر

اگرچه حدود 20٪ از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مبتلا بهSMI هستند، طبق گفته دکتر والنسی، در مورد غربالگری برای آن "بحث" است.

دستورالعمل های اخیر ESC بیان می کند که در حالی که غربالگری روتین برای بیماری عروق کرونر در بیماران دیابتی بدون علامت توصیه نمی شود، تست استرس یا آنژیوگرافی عروق کرونر ممکن است در شناسایی بیماران دیابتی بدون علامت با ریسک قلبی عروقی بسیار بالا موثر باشد.

این موقعیت به دلیل عدم بهره مندی از یک استراتژی غربالگری گسترده است، این دستورالعمل ها می گویند که احتمالاً تا حدودی به دلیل پایین بودن نرخ رویداد در کارآزمایی های کنترل شده ی تصادفی است که این رویکرد را مطالعه کرده اند.

به گفته دکتر والنسی، استفاده از نمره ی CAC می تواند با کمک به شناسایی بخش بیشتری از بیماران دیابتی نوع 2 باSMI ، معادله را تغییر دهد.

وی گفت: نقش نمرهCAC در استراتژی تشخیص SMI باید تعریف شود و این نقش ممکن است به خطر پیشین قلبی عروقی بستگی داشته باشد.

بر این اساس، دکتر والنسی و همکارانش چندین روش مختلف را برای انتخاب بیماران دیابتی بدون علامت برای غربالگری SMI آزمایش کردند تا ببینند که کدامیک از این روش ها برای یافتن بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر واجد شرایط برای درمان revascularization، می توانند کارایی بهتری داشته باشند.

مطالعه آنها شامل 416 بیمار مبتلا به دیابت در معرض خطر بسیار بالای قلبی عروقی اما بدون سابقه و علائم قلبی بود. در کل 40 بیمار (9.6 درصد) مبتلا بهSMI بودند، از جمله 15 بیمار که در آنها تنگی عروق کرونر مشاهده شد؛ این تعداد ، 11 نفر (73.5 درصد) تحت یک عمل جراحیrevascularization ، قرار گرفتند.

محققان دریافتند: با روشmyocardial scintigraphy  ، فقط در آن دسته از بیماران مبتلا به بیماری شریان محیطی یا نفروپاتی شدید، 6 بیمار مبتلا به تنگی عروق کرونر که نیازمند به revascularization بودند از بین 275 بیمار که معیارهای آسیب دیدگی اندام هدف را نداشتند، تشخیص داده نشده اند.

در مقابل، بیماران صفر با انجامmyocardial scintigraphy ، برای بیمارانی كه یا معیارهای آسیب دیدگی اندام هدف را داشتند، یا دارای نمرهCAC بالاتری بودند، قابل شناسایی نیستند.

دکتر والنسی پیشنهاد داد که غربالگری SMI، با استفاده از غربالگری سی تی اسکن میوکارد و غربالگری تنگی عروق کرونر، فقط برای بیمارانی با بیماری شریان محیطی یا نفروپاتی شدید یا با نمره بالای CAC بیش از 100 واحد آگاتستون، انجام گردد.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/932471

 



[1]proprotein convertase subtilisin kexin 9